'DE MEIDEN' van toen zijn 'DE MEIDEN' van nu
Mariska Pronk (links), Kim Perfors (midden) en Catherine Sorgdrager (rechts), de creatieve breinen achter DE MEIDEN van toen, zijn met hun voorstelling ZIENDEROGEN een verrijking voor de theaterwereld. In de kleine zaal van De Kring bleek zaterdagavond al snel dat deze MEIDEN op vileine wijze een mooi perspectief weten te bieden op 'de vrouw van nu'.
Ik kon al snel constateren dat 'De Meiden van Toen' zich met een gerust hart kunnen presenteren als 'DE MEIDEN VAN NU'. ZIENDEROGEN kent geen zwakke punten. Elke act, elk liedje is helemaal raak, als toeschouwer zit je op het puntje van je stoel terwijl je hart schreeuwt om MEER, MEER, MEER. Met ruim zeven kwartier is de voorstelling goed aan de maat, maar wat mij betreft hadden ze na een pauze -nodig om even op adem te kunnen komen - best nog even door mogen gaan met hun originele kijk op de samenleving - wat hen betreft wordt Nederland een land waarin de Penisbeschaving de norm is - als geheel en de man-vrouw-verhouding in het bijzonder. De eerder dit jaar overleden Jacques D'Ancona was na de première helemaal weg van deze meiden en ik begrijp dat nu helemaal.
Van waterpolo tot dramalessen, communicatie naar muziektheater, en creatieve therapie in de psychiatrie; DE MEIDEN van toen hebben diverse paden bewandeld voordat ze hun passie voor theater ontdekten. Een ontmoeting bij een theatergroep leidde tot het spontane idee om iets te creëren, wat uiteindelijk resulteerde in een avondvullend programma en een samenwerking met Impact Entertainment.
'DE MEIDEN van toen' is iets waar ik meer tijd mee wil doorbrengen en waar ik harder voor wil werken', aldus Catherine Sorgdrager die ook nog als trainingsacteur actief is op scholen en bedrijven, wat ze nog aanvult met drama- en theaterles. Waterpolo mag dan haar eerste liefde zijn, toen het op kiezen aan kwam - beide activiteiten waren in het weekend- koos ze toch voor een carrière in het theater. Ik geef haar groot gelijk. Want ook in de spotlights van de kleine zaal wist ze heel wat verrassende balletjes op te gooien.
Mariska Pronk heeft communicatie gestudeerd, maar daar werd ze op een gegeven moment niet zo gelukkig van. Daarnaast heeft ze veel gewerkt als musical- en zangdocente, maar daar is ze nu mee gestopt. 'Op mijn 24e heb ik het roer omgegooid, en ben ik gaan studeren in Tilburg; eerst aan de MusicAllFactory en daarna aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten', vertelt Mariska. “Ik ben daar eind 2023 gestart met een master muziektheater. Tegenwoordig werk ik bij VRIJDAG in Groningen. Daar stimuleren wij kunst & cultuur voor de provincie Groningen.”
'DE MEIDEN van toen' is bij Kim Perfors heel spontaan op haar pad gekomen'. Ze is opgegroeid in Drenthe en woont in Groningen. Op haar 16e heeft ze de theateropleiding gedaan, en daarna heeft ze eigenlijk hetzelfde pad bewandeld als Catherine, terwijl zij elkaar op dat moment nog niet kenden. 'Ik heb de opleiding creatieve therapie gedaan, omdat ik nog niet de stap durfde te zetten om alles los te laten en volledig voor theater te gaan', vertelt ze enthousiast. 'Zekerheid, vooral financiële zekerheid, vond ik een belangrijk aspect. Ik heb altijd in de psychiatrie gewerkt. DE MEIDEN van toen is heel spontaan op mijn pad gekomen. Theater heb ik op een bepaalde manier links laten liggen, omdat ik werk kreeg en besefte dat ik helemaal niet meer speelde. Toch ben ik later in een theatergroep terecht gekomen, waar ik Mariska en Catherine heb ontmoet. Bij Catherine, die toen nog in de kroeg werkte, ontstond het idee om een theatervoorstelling te maken'.
Wat mij betreft zijn ze daar met een tien en een griffel in geslaagd. Ik kan nu al haast niet wachten op hun volgende programma. De ervaring heeft helaas geleerd dat vrouwengroepjes meestal geen lang leven is beschoren, ik heb er echter alle vertrouwen in dat dit voor deze meiden niet opgaat. Hoewel ze me alledrie wel konden bekoren, sprong Mariska Pronk er mede dankzij haar voortreffelijke zangstem toch net iets boven uit. Heel toepasselijk had ze in Roosendaal voor een roze-outfit gekozen.
- Jaap Pleij